LUOTTOMYYJÄ

Menneellä viikolla tapasin asiakkaan, jonka kanssa keskustelimme paljon luottomyyjästä.  Hän on asiakkaalle nimetty vastuumyyjä, jonka puoleen asiakas voi kääntyä kaikissa mahdollisissa tilanteissa.  Joskus suhde kasvaa niin vahvaksi, että asiakas ei halua palvelua kuin häneltä.


Asiakkuuden jatkuvuuden kannalta tämä on vahva kilpailuetu, mutta onko tämä aina se tehokkain tapa.  Jos myyjä ei ole tavoitettavissa jostakin syystä, meneekö kauppaa ohi vai osaako ja haluaako asiakas käyttää sähköisiä tilausjärjestelmiä tai muiden henkilöiden apua.  Henkilöityminen on etu ja haitta, mutta se antaa mahdollisuuden valita sopivat henkilöt vastaamaan heille oikeista asiakkaista, kaikki eivät sovi kaikille. 

Esimerkkiyritys toimii hyvin kilpailulla alalla, jossa myyntihenkilön panoksella on suuri merkitys asiakkuuksien voittamisessa.  Se on jopa niin tärkeä, että kun myyjä vaihtaa taloa seuraa asiakas perässä.  Tämän tyyppisessä busineksessa on myyntijohdon menestysresepti selkeä: löydä hyvä myyjä saat hyviä asiakkaita, pidä hyvä myyjä talossa niin pidät myös asiakkaat.  Tämä on helpompaa, kun on valmiiksi mietitty malli myyjän koko elinkaaren hallintaan.         

MMC ProSales-ohjelma on tarkoitettu nostamaan myyjän motivaatiota ja tuottavuutta olipa hän sitten nuori leijona, kukkulan kuningas tai vanha konkari.

Lisätietoa: www.mmc.fi

MMC

4.4.2014